Система охолодження системного блока і ноутбука. Чому така кардинальна різниця в ціні.

Все почалося з ремонту одного ноутбука. Поломка була така: як його вмикали, він сам виключався через 15 секунд. Ясне діло що кожна людина профі в свому ділі і тому краще хай фахівці займаються своїм ділом. Так і цього разу. Ноут не робить – принесли мені на ремонт.

І так, від чого нараховується ціна за роботу? Проведу паралель між ноутбуком і системним блоком.

Все починається завжди з діагностики. Я вже звик що мені кажуть одне а насправді поломка зовсім в іншому. Вмикаю ноут, висвічується повідомлення: System Fan (90B)

system fan 90B

Мені зразу стає ясно що проблема з охолодженням. Не треба навіть дивитися що значить код який видав ноутбук. Тим більше що в ноутбуках HP є вбудований захист від перегріву. Тут він проявляється так – якщо несправний кулер, не працює, або має нижчі за норму обороти через 15 секунд ноутбук просто відключє живлення. Зручно, чи не так? Ноутбук сам сее захищає від ще гіршої ситуації. Тільки це вже влетить по кишені власнику… Чому? Сама складність – це сама розборка, певний обсяг робі які потрібно зробити, і власне назад зборка. Якби така проблема була в системнику, то відкрутив два болти, зняв кулер, поремонтував чи замінив його, замінив термопасту, поставив назад. На те щоб розібрати системник, а саме зняти кришку треба кілька секунд. Щоб її закрити так само. Тому за системний блоку за розборку ніхто ніколи не бере гроші, тому що відкрутити два болтики може і домохазяйка. А от вже далі по ситуації.

Яка ж ситуація з ноутбуком? Ноутбук – портативний комп’ютер призначений для перенесення його з собою. Сама ідея всіх його розробників, зробити його якомога компактнішим, меншим, тоншим, вмістити всередину при конкретному розмірі певну обчислювальну потужність, компоненти ітд. А за це потрібно розплачуватися. Всередині все настільки компактно і підігнано одне до одного, що звичайний користувач не наламавши дров не поремонтує його.

Система охолодження ноутбука

Інструмент

По перше потрібен спеціалізований інструмент для розборки/зборки. Різні види викруток, з конкретними розмірами головок і типом шліців. Тут магазинні викрутки вам не допоможуть, вони або не влізуть, або ви просто зіпсуєте головки болтів які щоб потім все таки викрутити прийдеться все таки здати в майстерню і заплатити втридорога. Один з варіантів це висверлювання малими сверлами ітд… Так що якщо вже й хочеться самим влізти всередину і щось пошаманити, кілька раз подумайте, а коли все таки наважитесь прикупіть спеціалізований інструмент!!! Болтів які використовують в ноутбуках є велика кількість різновидів – різна довжина, діаметр, розмір різьби, купа видів шліців. А купити нові болти замість зіпсованих в магазині уже не вийде..

 

Особливості корпусу.

В чому вони полягають? Кожен ноутбук розбирається зовсім по нішому. До кожного з них потрібно шукати інструкцію на сайті виробника як його правильно розібрати і нічого не поламати. В одних вистачить відкрутити кілька болтиків щоб добратися до комплектуючих чи ситеми охолодження. В інших, от наприклад як в мене Dell XPS 15 L501x потрібно його розібрати до останнього болтика щоб до чогось добратися. А ще як банально буває. Відкрутиш задню кришку, знімеш її, можна відкрутити клавіатуру. Знявши її – уже є доступ до наступної порції болтів які тримають з іншої сторони. Відкрутиш їх – наткнешся на пластикові защібки, ітд.

Крім болтів, щоб корпус в ноутбуках не люфтив, не скрипів, а виглядав монолітно – виробники при проектувані роблять багато пластикових защіпок або як по російськи кажть – “защелок”. Все болтами не прикрутиш, а іноді їх і не можна ставити щоб не попсувати дизайн. Так от, навіть для їх відкривання є спеціалізований пластиковй інструмент різної товщини після якого ніколи не буде сколів на краях корпуса. Тут звичайна викрутка теж не підійде. Тому після якісного ремонту ви навіть знати не будете чи корпус відкривався.

 

Статика

Не варто забувати про статичну електрику. Кожен на собі має певний заряд. Електронні мікросхеми настільки ніжні що можуть згоріти від звичайного торкання пальцями. Тому навіть тут потібен спеціальний заземляючий браслет і діелектричний коврик на якому проводяться роботи.

 

Мініатюрність шлейфів.

Далі, в системному блоці живлення всі інтерфейсні та кабелі живлення масивні, їх можна відносно акуратно гнути n-ну кількість раз, підключати, перепідключати. Служать вони довго, а у разі потреби майже у любому комп’ютерному магазині можна купити такий же і замінити. В ноутбуках ситуація набагато складніша. Більшість шлейфів не можна перегинати більше одного разу. І то перший раз виробник сам робить так як тре. Всі наступні маніпуляції потрібно робити з великою обережністю, та акуратністю. Всі флейфи тонесенькі та мініатюрні. У разі виходу зі строю якогось з них може бути проблема у його пошуці, так як в звичайних магазинах їх нема! І коли їх все таки потрібно, замовляються із-за кордону. Тут і вартість шлейфів і доставка і … час! А це кілька тижнів а то й місяців.

 

Розхідні матеріали.

Якщо діло в чистці системи охолодження – завжди потрібно мати на поготові – термопасту, терморезинки та мідні пластини. Детальніше і як виглядає те чи інше, можете почитати у статті яку я вже писав – ТУТ. Ці компоненти завжди бажано замінювати на нові. Це напряму впливає на швидкість роботи ноутбука.

 

Чистка.

Так як любий ноутбук сам по собі дуже компактний, і всередині мало простору, то дуже часто він в себе натягує купу пилу яка там і відкладається про запас). Потрібно старатися завжди робити профілактику і чистку від пилу всього корпусу що я і роблю завжди. Це гарантія що після ремонту він буде як із заводу. Менше нагріватиметься, не закоротиться від пилу, а пил проводить електрику щоб ви знали! Та і взагалі це нормальний підхід до якісної роботи. Компресорами як продувають – видувають лише малу частину пилу. Все інше залишається на майбутнє. І при розборці часто на очі попадає сумна картина. Тому потрібно завжди все вичищати. Та і не забуваємо про контакти. Вони з часом окислюються, а це призводить до погіршення контакту, глюків і збоїв у роботі. Так що їх обов’язково завжди чистити. Особливо це стосується оперативної пам’яті та модуля вайфай.

чистка системи охолодження

Зборка.

Все зробили, все поремонтували прийшло діло до зборки. Тут Складність щоб нічого не забути підключити, не передавити шлейфи, ато знову чекає розборка і втрачений час. Все завжди потрібно робити уважно і нікуди не спішити. Всі защібки – защолкнути, шлейфи правильно підключити на місце. Болти поставити на спеціальний герметик і затягнути до певної межі. Фанатизм нам не друг

 

Тестування.

Нарешті фінальний етап – прогон чи тест всього ноутбука на працездатність. Перевірка на підключення і безперебійну роботу всіх роз’ємів всередині – USB, HDMI, кардрідера, CD-DVD привода, динаміків, тачпада ітд. У разі заміни термопасти чи чистки системи охолодження обов’язковий тест на температуру при нагрузці. І тільки після всіх цих маніпуляцій, можна роботу вважати виконаною і сміливо віддавати клієнту.

 

Так що як бачите, роботи не мало. Часу і нервів потрібно також. Так що, якщо ви рахуєте що для вас це дорого і ви можете все це зробити самі – то флаг вам в руки). Якщо все у вас вийде я буду тільки радий за вас, а якщо щось напартачите то економія ясне діло вилізе боком). Робіть висновки і довірте роботу професіоналам!!

Чим же закінчився ремонт ноутбука в якого була помилка System Fan (90B)?

Були пройдені всі етапи вище плюс ремонт кулера. Як виявилось хтось ним добре грюкнув. Кулер був заклинений. Вийшло його відремонтувати без заміни на новий, що є звісно великим плюсом для клієнта. Друге, були витрушені кілька пластикових шматочків корпусу які напевне з того дня “Хе” коли його грюкнули були всередині. Після зборки все запрацювало як швейцарський годинник. Температура в середньому стала від 25- до 36 градусів що є нормою. Якщо ноутбуком будуть обережно користуватися то той ноутбук ще послужить років і років. В принципі як і люба інша техніка якою обережно користуються!

На цьому все. Дякую за увагу!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.